KaSiHaN

Hari nie ada sowang budak pendidikan khas skolah tu mai beli sengsowang. Dia bagi aku 5kupang (50sen). Aku tunjuk la biskut munchy's kat dia. Suruh dia amek biskut tu sebab yang tue 5kupang je. Pastu dia nanak cream-o. Alahai kesian plak dia. Dia xcukup duit. Aku lupa plak yang aku ada bawak duit ari tu. Kalau aku ingat, aku tolong bayarkan la sket untuk dia tadi. Takpe, lepas nie kalau ada rezeki aku nak blanja budak nie. Ntah la. Aku kesian n simpati dekat dia. Dia kan budak pendidikan khas. Pendidikan khas tue apa? Tahu tak nie? ermmm.. Ni maksudnya: *sumber dr En. Wikipedia*

"Pendidikan khas adalah perkhidmatan dan kemudahan pendidikan yang disediakan untuk individu berkeperluan khas, atau kurang upaya, yang terdiri daripada mereka yang mengalami kecacatan mental, bermasalah pembelajaran, gangguan emosi dan tingkah laku, gangguan komunikasi(pertuturan dan bahasa), hilang pendengaran, hilang penglihatan atau darjah penglihatan yang rendah, kecacatan fizikal dan golongan pintar cerdas."

 Sebenarnya, kali pertama aku tengok budak nie masa cikgu dia bwak dia n kawan2 yang lain beli makanan. Masa tue aku kurang faham dengan apa yang depa cakap. Dah 2, 3 kali dia duk mai, aku da boleh faham percakapan dia. Hurm.. kesian kan kat golongan cam depa nie. Takpe.. janji depa bahagia dunia akhirat. Harap xda la sesiapa yg duk kacau n buli depa nie.


0 00 people spread ♥:

Post a Comment