Jadilah Hamba Allah yang Bersyukur

Assalamualaikum...

Pernahkah kita bertanya pada diri sendiri tentang mengapa kita perlu bersyukur atau mungkin apa perlunya kita bersyukur? Pernahkah kita berfikir tentang beraoa banyak nikmat yang Allah SWT anugerahkan kepada kita dan berapa banyak nikmat yang kita rasakan sepanjang kita hidup sehingga saat ini? Jika direnungkan kembali, memang tidak terkira banyaknya nikmat yang telah kita terima. Alhamdulillah, disaat kita bernafas dengan udara segar yang masuk ke dalam tubuh kita, itupun merupakan berkat dan nikmat yang tidak terlihat pada mata kasarnya tetapi kita mampu merasakan manfaatnya. Mungkin jika tiada udara atau oksigen di dunia ini, sudah pasti semua kehidupan tidak akan ada atau hidup.

Hari ini aku berfikir tentang betapa pentingnya bersyukur. Kalau kita renungkan kembali, manusia memang jarang bersyukur, jarang berterima kasih kepada pemberi atau peminjam. Kita hanya tahu meminta dan meminta sehinggakan istilah meminta itu sudah sebati dalam hidup kita. Kita sebagai manusia memang mempunyai sikap lupa. Kadang-kadang kita lupa dan alpa dengan segala nikmat yang Allah beri. Yang teruknya, kita lupa pula bahawa segala nikmat yang kita dapat itu hanya bersifat sementara. Bila-bila masa sahaja Allah boleh tarik atau mengambil kembali nikmat yang Dia berikan. 

Ingatlah, tak semua perkara yang kita inginkan, kita mampu mendapatkannya dengan mudah. Kadang kala kita inginkan kebahagiaan dalam keluarga, tapi kita dikurniakan dengan masalh yang bertimpa-timpa. Kadang kala kita impikan sesuatu tetapi lain pula jadinya. Kadang kala kita meminta agar Allah kurniakan kejayaan kepada kita setelah kita berusaha dengan bersungguh-sungguh tetapi satu hari kita terpaksa melupakan cita-cita kita dek kerana kekangan yang tidak dapat diatasi. Pada saat ini, kita pun berasa hidup tidak adil buat kita. Ingatlah, ALLAH SUDAH MERENCANAKAN SESUATU YANG TERBAIK BUAT KITA. SETIAP SESUATU YANG KITA SUKA DAN INGINKAN DALAM HIDUP KITA TIDAK SEMESTINYA ITU YANG TERBAIK UNTUK KITA. 

Janganlah merintih mengenangkan hidup kita yang tak seindah hidup orang lain. Jika kita membenci dan tidak menyukai sesuatu yang telah dikurniakan kepada kita, itu bermakna kita tidak mensyukuri pemberian dan kurniaan dari Allah SWT. Jika kita ditimpa musibah atau sebarang masalah, anggaplah itu sebagai satu ujian yang akan memberi nikmat kepada kita kelak. Insya Allah. Ingatlah, Allah tidak akan memberikan sesuatu dugaan kepada 
hambaNya melainkan Dia tahu kita mampu menghadapinya.

Semoga kita mampu mendidik diri kita menjadi seorang hamba Allah yang sentiasa bersyukur di atas setiap nikmat dan pemberianNya. Insya Allah. Aminnnn.




0 00 people spread ♥:

Post a Comment