Wanita yang menolak perkahwinan


Masih ramaikah wanita yang menolak perkahwinan pada zaman sekarang?? Tahu tak betapa ruginya golongan wanita seperti ini. Sebagai seorang perempuan, saya juga pernah berfikir untuk tidak berkahwin kerana bimbang tidak mampu memikul tanggungjawab selepas berkahwin. Tapi itu dulu, masa saya masih belum matang. Yela, masih kanak-kanak lagi kan masa tu. Hurm, ada je wanita sekarang yang memandang perkahwinan itu sebagai satu bebanan yang akan menyekat kebebasan dan hidup akan mula terpikul dengan kerja-kerja mengurus rumahtangga dan anak-anak. Walaupun saya belum berkahwin, saya dapat rasakan cabaran dalam menguruskan rumah tangga bila melihat kehidupan orang di sekeliling saya tapi ada rakan-rakan yang telah berkahwin menceritakan perkahwinan mampu memberi kebahagiaan pada jiwa. Jika sebelum berkahwin, banyak masalah yang terpaksa dihadapi bersendirian tetapi setelah setelah berkahwin, Alhamdulillah, Allah beri kita teman untuk berkongsi susah senang hidup ini. Masya Allah, indah kan perkahwinan itu.

Sikap wanita yang tidak gemar atau menolak perkahwinan itu telah bertentangan dengan kehendak ajaran Islam dan fitrah semulajadi manusia yang memerlukan pasangan hidup. Lelaki perlukan perempuan, perempuan perlukan lelaki. Betul tak?? Ini sunnatullah kejadian manusia. Ibarat talian elektrik yang memerlukan cas positif dan negative untuk menghasilkan cahaya. Tapi kenapa munculnya ayat “No women, no cry” atau “No Men, no cry” etc. Oh, pasal ini saya kurang faham. Mungkin nak menyatakan mereka  boleh hidup bahagia sekalipun tanpa kehadiran insan yang berlainan jantina sebagai pasangan hidup atau ada yang lebih tertarik untuk ‘bersama’ insan sejantina. Nauzubillah.

Melalui pembacaan saya, secara umumnya pintu syurga bagi kaum wanita lebih banyak bermula dan berada di sekitar rumahtangga, suami dan anak-anak. Sabda Rasulullah SAW, “Sekiranya seorang wanita dapat melakukan empat perkara iaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga maruah dan taat kepada suami maka masuklah syurga mana-mana yang ia kehendaki”. Subhanallah. Betapa beruntungnya wanita, bukan?? Jika wanita itu berkahwin dan mentaati suaminya, dia dapat mencapai kesempurnaan pada maqam yang keempat tetapi berbeza pula dengan yang tidak berkahwin, walau sehebat manapun solat dan puasanya serta menjaga maruah, dia tidak akan dapat mentaati suami. Kelebihan mentaati suami mengatasi segala-galanya sehinggakan Rredha Allah pun bergantung kepada redha suami. Alangkah beruntungnya wanita :’)

Antara kelebihan wanita yang berkahwin ialah:

    
- Semasa hamil, wanita itu akan mendapat pahala jihad fisabilillah (berjuang di jalan Allah).
- Apabila menyusukan anak, akan diberi satu kebajikan bagi setiap titik susu itu.
- Diberi pahala seperti membebaskan 70 orang hamba apabila berjaga malam kerana menguruskan anak.
- Wanita yang berpeluh kerana terkena bahang api ketika memasak untuk keluarganya akan dibebaskan daripada neraka
- Diberi 1000 pahala dan diampuni 2000 dosa bagi wanita yang mencuci pakaian suaminya.
- Wanita yang tinggal di rumah kerana mengurus hal-hal berkaitan anak-anak akan dapat tinggal bersama-sama Rasulullah saw di  syurga kelak.
- Wanita yang rela dijimak oleh suami juga akan mendapat pahala
- Wanita yang mati kerana bersalin akan mendapat pahala seperti pahala syahid.
- Redha Allah bergantung kepada redha suami. Jika suami redha dengan perlakuan seorang isteri, maka si isteri itu akan terus masuk syurga tanpa melalui kesukaran.

Masya Allah, alangkah beruntungnya wanita yang berkahwin:’) Jadi, mengapa harus menolak perkahwinan? Jika berkahwin, hanya dengan duduk di rumah sebagai seorang isteri dan ibu pun sudah mendapat pahala yang banyak. Ya Allah, moga saya diberi peluang untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan seorang ibu yang mampu berbakti kepada keluarganya. Aminnnn. Do pray for me :’) Oh yea, untuk rakan saya yang asyik cakap tak nak kahwin tu, baik fikir betul-betul. Hehe. Saya tahu awak hanya berkata sedemikian dekat mulut je, tapi dalam hati.. jeng3. Saya faham situasi awak dan sebab awak berkata sedemikian. Jangan risau, saya doakan semoga awak dan saya dikurniakan jodoh yang baik. Insya Allah. Aminnnnnn.

0 00 people spread ♥:

Post a Comment