== Aku Yang Tak Sempurna ==

Aku perempuan yang tak sempurna.
Kuatkah iman aku?
Baikkah aku?
Solehahkah aku?
Cantikkah aku?
Berbudi bahasakah aku?

Ya, aku masih banyak cacat celanya.
Aku tak mampu menjadi sempurna di mata orang lain.
Kerana tiada siapa yang sempurna di dunia ini.
Sungguh, kita hanya manusia yang hina dina.

Dulu aku ingin cepat-cepat membesar.
Supaya aku dapat menjaga mak ayah yang telah banyak pengorbanan mereka terhadapku.
Tapi kini aku sedar,
Makin meningkat usiaku,
Makin bertambah berat amanah dan tanggungjawab yang perlu aku pikul.
Aku takut.
Aku risau.
Andai aku tak mampu melaksanakan semua amanah itu,
Apa yang aku akan jawab dihadapan Allah SWT kelak?

Berilah ruang untuk aku bernafas.
Mencari ketenangan dan cinta yang hakiki.
Cinta terhadap Dia yang Maha Esa.

Cinta terhadap seseorang?
Biarlah Allah hantar cinta itu pada masa yang sesuai.
Sungguh aku penat mendengar segala macam persoalan dari orang sekeliling.
Aku masih muda.
Masih banyak masa untuk perbaiki diriku.
Biarlah aku jatuh cinta saat aku benar-benar telah bersedia.
Biarlah cinta itu datang dengan sendirinya.
Aku tahu Allah akan hantar seseorang yang layak menjaga dan membimbingku.
Mengajak aku mencintai Allah dan RasulNya.

Aku mudah mengharap sesuatu.
Maka, aku tak mahu mengharap pada sesiapa.
Aku takut dengan kesakitan.
Aku takut dengan kekecewaan.
Kerana itu, aku kini mengharap sebaik-baik perancangan daripada Yang Maha Esa.

Jodoh itu mungkin, tapi kematian itu PASTI.
Sudah cukupkah amalanku?
T_T


With love,
XOXO.




0 00 people spread ♥:

Post a Comment