Isteri dan Ibu Bekerjaya

Bismillahirrahmanirrahim...

Jari jemari ini bergerak menekan-nekan keyboard semasa berada di dalam bas. Ya, percaya atau tidak diriku sedang menuju pulang ke Kuala Lumpur dan seterusnya kembali ke ‘rumah kedua’ kesayanganku iaitu UIA. *Nangis sebaldi* Memandangkan aku tengah memikirkan macam-macam perkara sekarang ni, maka aku ingin mencoretkan salah satu daripadanya di blog kesayangan ini. Apa yang bakal dicoretkan dan dibebelkan selepas ini hanyalah pandangan dan pendapat peribadiku sahaja. Kalau ada yang sangat tak bersetuju denganku, minta maaflah ya. *Salam cium tangan*

Perlu atau patutkah seorang isteri dan ibu bekerja? Hah giteww soalan daripada seorang wanita perempuan yang masih bujang. Hahaha.. Aku ada jugak bertanyakan dan berbincang dengan kengkawan pasal ni. Setakat yang aku bincangkan mereka tu, mereka sependapat denganku. Eh tapi ada jugak yang tak sependapat denganku. Aku tak mahu cakap patut atau tidak tetapi bagi aku, aku ingin bekerjaya walaupun sudah bergelar seorang isteri dan ibu kelak. *Harap bakal encik suami yang ku tidak tahu siapakah gerangannya itu izinkan* Aku ada mak ayah yang kedua-duanya bekerja. Alhamdulillah, mereka tak mengabaikan anak-anak pun walaupun sibuk bekerja. Mungkin orang cakap kerja sebagai guru ni mudah. Ni hah aku ni anak dua orang guru, aku rasa tak mudah pun. Ingat senang ke nak jaga dan ajar anak-anak orang? Macam-macam kerenah nak kena layan. Dah lepas habis waktu mengajar, kadang-kadang kena stay back jugak kat sekolah buat itu ini. Kalau tak pun, kena ke tempat lain untuk program la kursus la. Kengkawan cakap aku sesuai jadi cikgu. Pastu aku fikir, “Mampu ke aku nak didik anak orang ni?” “Aku ni garang nanti kesian murid-murid aku.” Hehe macam-macam la yang aku fikirkan.

Sesetengah orang berpendapat yang seorang isteri ni patut duduk rumah je, jaga anak-anak dan beri perhatian kepada mereka. Yep aku setuju part beri perhatian dan kasih sayang pada anak-anak tu. Tapi kalau perempuan tu bekerja, tak bermakna dia tak mampu beri semua itu pada anak-anak kan? It’s all about how well you can manage your time effectively. Luangkan masa yang berkualiti bersama keluarga. Itu lebih berkesan.  At some point, quality is better than quantity. Kenapa aku rasa nak bekerja? Firstly, taraf dan kos sara hidup sekarang dah makin tinggi. Jadi bayangkan la zaman anak-anakku nanti macam mana. Kalau kahwin dengan jutawan tu boleh la fikir untuk goyang kaki je kat rumah. Ok ni bukan pasal mata duitan. NOT AT ALL! Mungkin bila aku bekerja, aku boleh jugak bantu ringankan beban suami sket sket kan. Secondly, sejak kecil aku nak sangat balas jasa mak ayah, senangkan mereka, bahagiakan mereka. Yep aku tahu duit bukanlah jaminan kebahagiaan. Aku TAK MAMPU pun nak balas jasa mak ayah dengan duit beribu-ribu ataupun berjuta-juta sekalipun. Sekarang mak ayah sara aku, jaga aku dan selepas ini, apa salahnya jika aku mahu melakukan hal sedemikian buat mereka? Thirdly, what if something happen to the marriage? Like divorce or death etc. Kalau bercerai *Nauzubillah*, si suami masih perlu beri nafkah buat isteri dan anak-anak tapi boleh ke nak survive dengan duit nafkah tu je? Kadang-kadang ada juga si bekas suami yang liat nak bagi nafkah. Tu lagi haru. Hah macam mana pulak si isteri yang kehilangan suami? Bayangkan la jika si isteri tak pernah bekerja pun sebelum ni tetiba bila jadi camtu terpaksa la merangkak-rangkak mencari kerja. Hah lagi haru la kalau si perempuan tu takda kelulusan yang tinggi atau pengalaman bekerja sebelum tu. Zaman sekarang ni bukan mudah nak cari kerja. Apa-apa pun rezeki kita semuanya daripada Allah SWT.

Upss terseronok menaip plak sebab tak boleh tidur dalam bas ni. Hoho. Kalau sesiapa terbaca entri ni dan tak sependapat denganku, janganlah marah daku plak yer. T_T Ini blogku maka aku coretkan saja pandangan peribadiku. Kadang-kadang aku rasa tak mahu bekerja pun. Nak jadi suri rumah tangga sepenuh masa jer tapi bila difikirkan kembali sebab-sebab aku nak/perlu bekerja tu, mulalah aku rasa aku patut bekerjaya! Haha. Well, perjalanan masih jauh. Aku pun masih belajar maka banyak lagi masa nak fikirkan tentang ini. *Camni la gaya budak suka fikir macam-macam :p* Ok dah! Mahu cuba melelapkan mata dulu sebab dah mula pening-pening ni. Semoga perjalanan ini selamat sampai ke destinasi. Oh aku rindu UIA! Haha kbye! Assalamualaikum.

** Kekayaan harta benda tidak menjamin kebahagiaan sepenuhnya di dunia ini jika kita tidak meletakkan Allah sebagai asasnya. Sentiasalah mensyukuri segala nikmat yang Allah berikan buat kita. Renung-renungkan dan selamat beramal. Peace!  

With love,

XOXO.

0 00 people spread ♥:

Post a Comment